Tuesday, September 23, 2008

Kecilnya diri ini…

Minggu lepas aku diamanahkan oleh ketua aku untuk menghadiri satu sesi mesyuarat bersama pihak pengurusan termasuk VC dan timbalan2nya pada hari Isnin yakni semalam, memandangkan semalam dia tak dapat hadir kerana perlu buat research alat gambus di Sabah.

So aku pun ikutlah arahan seperti yang diberi. Memang selalunya kalu bos takde, dia akan minta aku mewakilinya ke jemputan mesyuarat berkaitan. Selalunya aku pergi meeting biasa2 jer, tapi semalam kira meeting paling besarlah kat sini dengan pihak pengurursan tertinggi universiti.

Aku dapat lihatlah cara bagaimana meeting dengan orang2 cerdik pandai, tokoh akademik, dato’-dato’, profesor , dr dan otai2 dalam bidang masing2. apatah lagi keadaan dan meja bilik meetingnya sebijik macam dalam dewan parlimen,. yang takdenya ialah ketukan atas meja , menandakan protes..hehehe

Aku pulak, rasa diri kecil jer dok dlm bilik meeting tu (Bilik Court namanya), aku doklah diam2 kat satu sudut tu, sambil tengok sorang2 bertalu2 meluahkan buah fikiran, komen . tak kurang ada juga ketikanya mereka berbeza pendapat. Ada yang tak abis cakap lagi, dah ada pihak lain lak mencelah dan sebagainya..ish2..kurang adap sopan lak..

Inilah juga kali pertama aku dapat melihat dengan jelas VC dan mengenali personalitinya. Ternyata beliau yang cukup tegas, semalam ada juga perkara2 yang kurang enak seperti kemerosotan universiti membuatkan beliau marah sehingga melontarkan nada suara yang agak keras dan tinggi. Bila dia kata NO..NO lah jadinya..semua tak berani bersuara lagi..

Aku pulak meloponglah pulak, kerana kebanyakkannya apa jua hal2 yang dibincang dan dibangkitkan dalam bilik tersebut sepatah haram aku tak tahu. Maklumlah aku masih baru..tapi apa-apapun aku cuba take note setakat yang aku faham, takut2 bos nak aku bentangkan perkara2 hasil daripada meeeting tersebut.

Inilah juga kali pertama aku attend meeting yang paling lama dalam hidup aku. Bayangkan mula meeting jam 9.30 , abisnya pukul 2,30…abis segala niat suci aku nak tidur waktu lunch semalam..hehe

Agaknya tak pernah tengok aku, aku perasan si VC asyik2 jeling kat aku jer..mata bertentang mata jer..takut gak kalau dia tiba2 tanya aku ni siapa..hehe. tapi sepanjang aku dalam bilik itu, satu perkara yang kurang kugemari dan merasakan tidak patut berlaku ialah ada segelintir orang2 pandai ini kurang peka dan menghormati mesyuarat apabila tidak menutup atau silent kan telefon2 canggih mereka tu..sekejap2 ada jer telefon yang berdering..ishh..takde langsung rasa hormat..

Agaknya panggilan mereka terlalu penting kot, lebih penting daripada agenda PM kot..apalah salahnya jika silent kan dan letak atas meja, so apabila nampak lampu dia berkelip2 , barulah angkat dan cakap kat luar bilik..aduih itu pun nak kena ajar ke..

Keadaan ini mengingatkan aku kepada kata2 ibuku ketika awal zaman remajaku yang bagiku merupakan satu nasihat berguna..katanya,
”......bukannya semua perkara kena masuk universiti baru pandai buat”….
maknanya bukan semua perlu diajar, apatah lagi yang berkaitan dengan ketamadunan, keperibadian tingkah laku, semua ini terletak kepada kesedaran sivik dan inisiatif masing2 lah kan..

Apapun ia satu pengalaman baru dalam hidup aku..menyaksikan sendiri bagaimana golongan ini berkumpul dalam satu bilik berbincang perkara2 demi kepentingan organisasi dan komunitinya...

Pesanan penulis: semoga kalian semua diberi peluang dan ruang serta diizinkan-Nya untuk merasai dan menikmati malam Lailatul Qadar ..InsyaAllah..

1 comment:

Anonymous said...

kengkadang pengalaman pertama tuh adalah manis untuk dikenang bila dah berjaya kemudian hari..., hidup abok! takpe diaorang x kenal u skang, tapi pastikan akan datang orang yang tak u kenali akan datang menegurmu... eh ehehe