Wednesday, October 22, 2008

aku nyaris...

Hari ini aku keluar dari rumah seperti biasa menuju ke tempat kerja ku di Bangsar. Seperti biasa juga aku menyusuri laluan Lebuhraya Mahameru dengan kereta kesayanganku (ekceli kereta ayah.., aku belum mampu beli sebuah :) ) pada kadar sederhana laju maklumkan kawasan itu lazimnya agak lenggang...lagipun kereta pun baru dibaikpulih, melayanglah juga RM2 ribu...tapi bila enjin dah ok, lain pulak yang rosaknya, aircon lak tak sejuk...aduih..pening2...

Nasib baik aku pergi dan pulang dr tempat kerja jarang buka aircon. Aku sorang-sorang dalam kereta tu tak kisah sangat..kalau ada penumpang maunya berpeluh diaorang macam tengah bersauna kot..hehehe

So ketika aku memberi signal untuk mengambil lane tengah, tiba-tiba terdengar bunyi orang brake kereta kuat sangat, aku menjeling ke belakang menerusi lampu sisi kerana kufikirkan akukah yang menyebabkan kereta yang berada di lane kanan sekali itu berhenti secara drastik begitu...

Tapi rupa-rupanya semua kereta di hadapan menjadi perlahan tiba-tiba sebab ada sedikit kemalangan berlaku antara 2 buah kereta dan berhenti di tepi jalan. Nasib baik aku sempat mengalihkan pandangan mataku ke hadapan semula dan menekan brake apabila kereta mulai perlahan. Fuhhh.. berderau darahku dan rasa panik sekejap, kerana nyaris melanggar kereta di hadapanku...syukur tidak berlaku perkara ngeri itu..

Belumpun abis kepanikkan aku tu, di hadapan tak samapai 10 meter pula berlaku kemalangan membabitkan sebuah kereta Proton baru BML platnya WRU terhempas ke satu tembok, teruk jugalah...aku rasa tuan punya kereta tersebut wanita kot..aku tengok dia di sebelah kereta tersebut sambil ditemani seseorang.

Kesian dia, bukan hanya kereta baru dibeli kemek teruk, kena pulak baiki kereta tu..tapi yang membuatkan aku hairan bagaimana ia berlaku, boleh tersasar keluar dari jalan. Mungkin ada 2 teori berkemungkinan (wah pandai jer wat spekulasi..:)), pertama; mungkin wanita itu mambawa kereta agak laju sehingga sukar dikawal lalu merempuh tembok itu atau kedua ada masalah dengan kereta barunya itu dari segi penyelenggaraan atau sebagainya...wallahualam

Aku bukanlah nak menuduh kereta buatan malaysia tidak bagus dari segi kualitinya, tetapi banyak juga aku dengar mengenai masalah kereta tempatan ini, walaupun baru dibeli seminggu dua, (sahabatku dan ’adik angkatnya’ jangan marah yer..(mereka pengguna baru) hehe), ada jer yang bunyi tak sedap di belakang kereta, alarm tak berfungsilah, stering bergegar dan sebagainya...

itu pendapat peribadiku sahaja..

No comments: