Monday, August 11, 2008

mimpi yang menghantui diriku...

entah mengapa sejak kebelakangan ini, tidurku tidak selena seperti biasa. adakah mungkin kerana aku masuk tidur terlalu awal yakni dalam pukul 10.30p.m (dah countdown nak tidur..hehe), tidak seperti waktu tetap sekitar 12 lebih baru aku sibuk2 nak solat isyak baru dapat tidur.

memang dua, tiga hari ni aku tidak boleh tidur, macam malam tadi, jenuhlah aku paksa mataku untuk tidur. guling sana, guling sini, pusing kiri , pusing kanan, semuanya tak kena. pukul 4 pagi dah tak leh tidur lena lagi. jika sebelum ni jarang2 sekali aku dengar azan subuh (surau depan umah jer) menandakan tidur nyenyak tak ingat dunia, tapi lately aku dengar orang mengaji lagi sebelum azan subuh. subuh hari tu sempat juga aku dengar khutbah kat surau tu, pasal mati, kalu tak silap pendengaran akulah.

sudahlah tidak boleh tidur, dua malam lepas pulak, aku bermimpi sesuatu yang menakutkan, yang membuatkan aku masih terbayang2kannya. adakah kerana mimpiku ini yang menyebabkan aku sukar untuk tidur dan hati tak tenang...entahlah aku tak pandai menafsir mimpi.

dalam mimpi tersebut, "ketika sedang mambawa kereta dan pusing selekoh di hadapan masjid (masjid saidina hamzah dekat dengan umah aku), aku ternampak beberapa kelibat orang (dlaam 20 orang) memakai telekung putih dan hitam, sedang berjalan perlahan2 membelakangkan aku. aku tengok jer mereka berjalan ramai2 tu..(aku rasa takut real punya). seorang pun aku tak nampak (tak kenal semua membelakangkan aku), tapi dalam aku takut2 tengok kumpulan tersebut, tiba2 muncul dlm mimpi itu arwah mak lang (antara makcik kesayanganku). aku tak tahu naper tiba2 aku memeluk erat pinggangnya sambil merangkak dengannya dan serentak itu, aku merasakan ada sesuatu mengikut di belakangku...pastu aku terus terjaga.

takut, sampai aku tak berani cerita pada sesiapa. cuma semalam keluar dalam kete aku ceritakan pada adik bongsuku...dia sekadar berkata, "ayo..kak bok..naper citer kat tet?," dia pulak naik takut. dia suruh aku ceritakan pada mak aku. tapi aku malas....tapi tengoklah nanti macam mana...

-masih terasa debarannya....

1 comment:

izhryn said...

aisey naperla terbaca bab neh.. kul 3 pg plak ni.. sengsorang lg huhu..