Thursday, May 29, 2008

Asal guru kini usahawan..


Wanita ini mengambil keputusan untuk meletak jawatan sebagai guru pada September 2006 dengan notis 24 jam. Keputusan yang diambil bagaimanapun bukanlah gara-gara tekanan mahupun minatnya mengajar mula pudar setelah hampir enam tahun mencurahkan khidmat bakti sebagai pendidik.


Sebaliknya ia dibuat kerana mahu pengembangkan potensi diri dan bakatnya selain menggunakan peluang yang mungkin datang sekali seumur hidup untuk menjadi seorang usahawan berjaya.


Meskipun sudah tidak lagi mengajar di sekolah seperti mana yang dilakukannya sejak 2000, namun bagi Julianie Mohamad Bastamam, 36, dirinya masih meneruskan kesinabungan sebagai pendidik, cuma pendekatan dan khalayak sasarannya berbeza iaitu; dengan berkongsi dan menyampaikan ilmu perniagaan kepada golongan dewasa yang berminat untuk menjadi usahawan yang berjaya sepertinya.

Minat berniaga
“Saya masih mengajar. Masih minat mengembangkan ilmu. Cuma bezanya kini saya sebarkan ilmu perniagaan kepada bakal-bakal usahawan yang ingin merubah kehidupan kepada yang lebih baik. Walaupun sudah tidak mengajar di sekolah namun konsepnya tetap sama, menyampaikan ilmu dengan ikhlas dan memberi komitmen sepenuhnya.


“Bukan itu sahaja, perasaan yang timbul hasil daripada kedua-dua bidang ini tetap sama. Seperti mana sebagai guru kita akan merasa puas setiap kali melihat anak didik kita berjaya, begitu jugalah perasaannya apabila misi saya untuk melahirkan usahawan-usahawan berjaya, ” katanya yang memiliki perniagaan membekal pelbagai produk bersama suami selain melibatkan diri dalam perniagaan jualan langsung multi level marketing (MLM) menerusi Hai-O Marketing.


Menurut ibu kepada lima cahayamata ini, keputusannya untuk berhenti dicapai setelah berbincang dan sekaligus mendapat persetujuan daripada suami tercinta yang cukup memahami akan minatnya terhadap bidang perniagaan. Sebenarnya menurut Julianie, beliau telah memulakan perniagaan secara sambilan pada tahun ketiganya bergelar pendidik. Namun itu hanya dilakukannya setiap kali setelah tamat sesi persekolahan.


“Memanglah rasa sayang sangat kerana terpaksa memilih salah satu. Memang kedua-dua bidang amat saya cintai. Tetapi saya hanya mampu memilih salah satu yang dapat diberikan komitmen sepenuhnya. Setelah melihat potensi terhadap perniagaan yang diceburi dan yakin dengan prospek masa depan yang cerah, lebih-lebih lagi dengan sokongan daripada suami akhirnya saya ambil keputan meletak jawatan,”katanya yang turut ditemani suami Zulkornain Ahmad Nasir ke studio baru-baru ini.

Berjauhan dengan keluarga
Pun begitu beliau tidak keberatan untuk berkongsi pengalaman suka dan duka sebagai guru walaupun untuk suatu tempoh yang singkat. Bercakap mengenai kerjaya guru, ujarnya tanggungjawab seorang pendidik cukup berat. Ia bukan sahaja sekadar memastikan sesuatu ilmu itu dapat dimanfaatkan sepenuhnya bahkan pembentukan keperibadian dan soal akhlak anak murid juga menjadi sandaran guru.


Selain itu katanya guru pada hari ini memikul pelbagai tanggungjawab untuk pengisian sekolah dan juga pelajar sehingga ada kalanya terpaksa berkorban masa dan keluarga demi kepentingan masa depan generasi muda. Bagi bekas guru matapelajaran Pendidikan Islam ini menganggap saat paling sukar ialah apabila terpaksa berpisah dengan suami dan membesarkan anak sulung secara sendirian sewaktu posting di sekolah pertamanya Sekolah Menengah Agama Syarifah Rodziah, Melaka

“Ketika itu saya diterima mengajar di Melaka, manakala suami berada di Kuala Lumpur. Walaupun saya bersama anak sulung dan pada ketika itu hamil anak kedua, apatah lagi tanpa suami disisi, namun saya cuba kuatkan semangat dan tidak menjadikan ia satu alasan yang boleh menggugat pembelajaran pelajar-pelajar saya. Bagi saya itu antara cabaran seorang guru,”jelasnya yang turut mengajar subjek Geografi dan Sejarah.

Guru pendidikan agama
Bukan itu sahaja, menjadi guru yang mengajar matapelajaran Pendidikan Islam juga baginya suatu tanggungjawab cukup berat. Berlainan dengan mata pelajaran asas lain yang lebih banyak merujuk kepada fakta, cikgu mata pelajaran ini bukan sahaja berperanan menyampaikan ilmu berkaitan bahkan memastikan mereka mempraktikkannya dalam kehidupan seharian.

“Kalau subjek lain pelajar dianggap berjaya apabila mendapat keputusan cemerlang, tetapi untuk mata pelajaran agama ia untuk ilmu sepanjang hayat, yakni suatu ilmu yang akan diamalkan dalam kehidupan seharian sebagai umat Islam. Ia berhubung kait dengan soal akhlak dan perlakuan setiap pelajar. Tidak ada maknanya jika seseorang itu pandai namun dari segi perlakuan kurang manis seperti tidak menghormati ibu bapa, guru-guru orang yang lebih tua dan sebagainya. Sebab itulah saya menganggap tugas guru agama ini lebih mencabar,” jelasnya.

Konsep touching
Menyentuh mengenai prinsip pengajaran yang diamalkannya, jelas Juliane selain memberikan perhatian sepenuhnya dan menggunakan kaedah pembelajaran yang menarik dalam kelas, beliau yakin hubungan yang rapat lagi mesra (touching) yang terjalin antara pelajar dan guru secara tidak langsung mampu menarik minat mereka dalam pelajaran.

“Pelajar sekarang memang tak boleh lagi menggunakan pendekatan dengan mengarah mereka untuk membuat sesuatu dengan cara dipaksa. Seperti cara saya, lebih banyak mendekatkan diri dengan pelajar dan mengambil tahu akan diri mereka. Biar mereka rasa kita mudah didekati dan diterima. Anggap mereka seperti anak sendiri. Pada saya jika mereka suka dengan gurunya secara automatisnya mereka juga akan menyukai subjek itu dan berminat untuk datang ke sekolah,” jelasnya tatkala ditanya mengenai konsep pengajaran dan pembelajarannya yang dipraktiskan.


Profil bekas pendidik:
NAMA: Julianie Mohamad Bastamam
ASAL: Raub, Pahang
ADIK-BERADIK: Anak kedua dari enam beradik
TARAF PENDIDIKAN: Sekolah Maahad Muhammadiah, Kota Bharu Kelantan.
· Ijazah Sarjana Muda Islamic Reveal Knowledge And Heritage. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM),1998
· Diploma Pendidikan di UIAM, 1999.
PENGALAMAN MENGAJAR:
Sekolah Menengah Agama Syarifah Rodziah, Melaka, 2000
Sekolah Menengah Pandan Indah, Ampang, Kuala Lumpur, 2001-2006

No comments: