Wednesday, May 28, 2008

Istimewanya seorang wanita.....

Allah berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketikaorang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaandan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiapkeadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yangbaik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang mengujikekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalahkhusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan.

Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya,tempat dimana cinta itu ada.

Anda akan menambah harga diri ciptaan indah ini, wanita! kerana, Setiap Wanita itu Cantik...

Aku berharap bagi insan bernama lelaki jika anda membaca petikan yang saya selitkan ini (email dari rakan-rakanku) hargailah wanita yang sentiasa berada di sampingmu, lebih-lebih lagi ibu tersayang, isteri tercinta, adik-adik perempuan dan kakak-kakakmu…pengorbanan mereka cukup besar..

Bagi diriku pula, tak kala aku membaca petikan ini, fikiranku terus terbayangkan raut wajah mamaku yang begitu kental membesarkan anak-anaknya seramai tujuh orang ini yang sememangnya memiliki personaliti dan ‘angin’ yang berbeza..

Pasti ketika kami masih kecil, pening kepalanya memikirkan kerenah kami..namun tiada sekelumit rungutan daripada mamaku. Aku akui, aku juga tidak terlepas daripada melakukan kesilapan, terkasar bahasa, degil atau sebagainya. Namun aku segera sedar kesilapanku apabila memikirkan segala pengorbanannya yang sebaik mungkin cuba memenuhi keperluanku..apa yangku pinta pasti dapat!.

Namun itu semua cerita dulu-dulu, sewaktu ku muda remaja.
Kini hubungan kami lebih akrab, seperti seorang sahabat. Dia sentiasa berada di sampingku, tatkala aku dalam kesedihan, kecewa dll. Kadang jika aku balik ke rumah hujung minggu, mama suka lepak dalam bilik tidurku dan kami berborak 2,3 pagi. Aku teruja mendengar ceritanya mengenai tingkah laku kami adik-beradik, perangai seorang demi seorang, seronok rasanya. Ada yang gembira ada yang sedih..hehe..paling tidakpun bila dah solat subuh, mama suka kepit aku dan adik atas katil..dia akan baring di tengah-tengah antara kami..situasi yang cukup menyenangkan..

Masih aku ingat kalau tidak silap aku di tingkatan empat, ketika mengikutinya ke kedai dengan menaiki astina sewaktu dia membrek kecemasan, aku teringat dia menghalang diriku daripada terhantuk ke hadapan dengan menghadang dengan tangan kirinya. Dia hanya memikirkan keselamatanku. Sampai sekarang masih segar dalam ingatanku…

Benarlah kata orang, kasih ibu cukup besar, walau sebesar mana atau mahal mana hadiah yang diberikan kepada si anak, tidak akan sama nilainya dengan pengorbanan si ibu.
Pada usiaku yang semakin dewasa ini, aku semakin menghargai ibuku, inginku penuhi segala hasratnya dan menggembirakannya selagi masih berpeluang.. Selagi masih berkesempatan inginku ucapkan ‘I LOVE U MAMA’ setiap hari padanya. Menerusi telefon aku mengucapkan ungkapan keramat tersebut di akhir perbualan kami.hehehe..

Itulah sedikit corat-coretku mengenai mamaku …Puan Habibah Abdul Hamid..
Bulan Mei ini adalah hari berganda buatnya iaitu 2 Mei baru ni adalah hari kelahirannya dan 12 mei pula adalah Hari ibu (kalau tak silap)

Dikesempatan ini kuucapkan selamat Hari Jadi dan Hari Ibu untuk Mama tersayang..I Love U MAMA..

No comments: