Thursday, January 3, 2008

Hasniah mendidik dengan hikayat lama

Aksi Hasniah bercerita kepada kanak-kanak ketika mengikuti program People to people Exchange di Singapura


“Sang puteri itu terjaga daripada tidurnya yang nyenyak itu, namun tiba-tiba…cukuplah, hari sudah larut malam, tidurlah esok nak pergi sekolah,” kata nenek kepada Hasniah Hussain yang ketika itu berusia 12 tahun.

Begitulah yang berlaku hampir setiap malam tatkala Hasniah bekas guru Sekolah Menengah Kebangsaan Putra, Kangar ini datang menemani neneknya yang tinggal berhampiran rumahnya. Sebelum tidur cerita Hasniah, neneknya itu selalu bercerita kepadanya pelbagai hikayat Melayu lama dengan baik sekali. Namun, boleh dikatakan setiap malam juga beliau berasa agak hampa kerana sampai sahaja ke kemuncak penceritaan tersebut neneknya akan berhenti bercerita.

“Nenek tinggal bersendirian bersebelahan rumah saya. Dia buta huruf. Disebabkan nenek tetap mahu tinggal di rumahnya, menjadi tugas saya untuk datang menemaninya setiap malam. Sebelum tidur, dia selalu bercerita pelbagai hikayat zaman dahulu, misalannya, Hikayat Malim Deman, cerita lagenda Siti Zubaidah, Hikayat Bustamam dan sebagainya. Saya akan baring bersama nenek di bawah kelambu sambil mendengar ceritanya dengan rasa teruja. Yang tidak seronoknya apabila tiba klimaks kisah tersebut, dia akan berhenti dan menyuruh saya tidur.

“Sebenarnya nenek bijak, dia pandai ‘memancing’ saya untuk datang ke rumah malam berikutnya untuk sambung dengar kisah seterusnya,” kata bekas guru yang berasal dari Arau, Perlis ini. Tambahnya lagi, senario ini juga menjadi titik tolak kepada minatnya menjadi pencerita (storyteller).


Berunsur pengajaran
Melihat kepada keberkesanan ‘teknik’neneknya itu menjadi inspirasi kepada Hasniah mengaplikasi kaedah sama sebagai salah satu alat bantuan mengajar bagi menarik perhatian para pelajarnya sepanjang bergelar pendidik hampir tiga puluh tahun.

Malah, meskipun telah bersara sebagai pensyarah di Jabatan Pengembangan Kebudayaan Melayu, Institut Bahasa Melayu Malaysia (IBMM) pada Ogos 2004 dalam bidang pedagogi Teater Dalam Pendidikan Bahasa Melayu dan Penggunaan Teknik Bercerita dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu, beliau tetap meneruskan kesinabungan dengan memperluaskan bentuk pembelajaran bercerita ini kepada guru-guru dan pelajar prasekolah. Beliau kini banyak menerima undangan menyampaikan ceramah, bengkel dan kursus bercerita kepada profesion guru yang bukan sahaja dalam negara bahkan dari negara jiran seperti Singapura.

Wanita ramah yang lebih mesra dengan panggilan ‘mama tok’ (setelah mempunyai cucu) di kalangan pelajar-pelajarnya ini secara peribadi berpendapat pembelajaran secara lisan ini bukan sahaja berkesan untuk menarik perhatian pelajar bahkan turut memupuk nilai-nilai positif dalam diri pelajar.

“Sebenarnya kita tidak sedar, cerita dongeng, hikayat mahupun cerita rakyat yang disampaikan oleh nenek moyang kita banyak menyelitkan mesej berbentuk pengajaran yang boleh dihayati misalannya kecekalan luar biasa Siti Zubaidah sebagai wanita yang begitu berani namun masih terpelihara nilai kewanitaan dan agamanya. Ia wajar dicontohi oleh generasi muda dan secara tidak langsung ia turut mendedahkan generasi muda untuk mengenali warisan budaya.


Tingkatkan keyakinan diri
Selain teknik bercerita, beliau turut menyelitkan aspek kesenian seperti berteater dan tarian sebagai antara bahan bantu mengajar. Di samping kaedah mendengar, jelas ibu kepada tiga cahayamata yang mana dua daripadanya mengikut jejak langkahnya menjadi pendidik, teknik melihat juga sangat berkesan dalam pembelajaran kanak-kanak pada hari ini. Beliau berpegang kepada pepatah Cina, ‘saya dengar saya lupa, saya lihat saya ingat, saya buat saya faham’ yang menjelaskan bukan sahaja kaedah lisan malah aspek visual juga tidak kurang pentingnya dalam pembelajaran golongan ini.

“Pelajar sekarang perlu menghafal banyak matapelajaran kerana sistem pendidikan pada hari ini lebih berorentasikan peperiksaan. Keupayaan mereka mengingati apa yang diajar ada hadnya. Justeru guru boleh menggunakan kaedah lain yang boleh menarik perhatian dengan kaedah yang lebih menghiburkan dan seterusnya menggalakkan interaksi di kalangan pelajar.
“Ramai orang ingat bahawa kaedah bercerita hanya sesuai untuk subjek tertentu sahaja seperti bahasa Melayu dan Inggeris.

Sebenarnya jika guru kreatif teknik ini juga boleh diguna pakai dalam subjek lain seperti Sains, misalannya perkembangan metamorfosis seekor rama-rama daripada unsur telur kepada beluncas dan seterusnya boleh diterjemahkan dalam bentuk lagu siap dengan aksinya sekali.

Apabila pelajar menghafal lagu ini sekali gus mereka juga mengingati tentang pembentukan serangga ini. Begitu juga dengan Sejarah. Kita boleh mempersembahkan sejarah yang pernah berlaku dalam bentuk teater dan dilakonkan sendiri para pelajar. Ini secara tidak langsung dapat pertingkatkan keyakinan diri mereka berani berhadapan di khalayak selain merangsang imiginasi mereka,” jelas Hasniah yang telah menghasilkan beberapa skrip drama kanak-kanak yang diterbitkan dalam Siri Bacaan Fajar Bakti.

Ia bertambah menarik dengan penggunaan alat bantu seperti sarung tangan, peralatan muzik, surat khabar, boneka, topeng dan lain-lain yang sesuai. Penyampaian cerita dalam bentuk bahasa mudah dan menggunakan ayat-ayat pendek akan lebih berkesan. Merupakan salah satu pendekatan yang sesuai bagi meningkatkan penguasaan kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis di kalangan pelajar.


Guru kreatif
Menjadi sifat semula jadi kanak-kanak suka mendengar cerita. Mereka memberi penumpuan cukup teliti dengan mendengar setiap patah yang diucapkan guru mereka.
Namun proses pengajaran dan pembelajaran sekolah negara ini menggunakan teknik bercerita jelas Hasniah masih ketinggalan berbanding negara-negara maju.

Beliau yang mempunyai ramai anak angkat di kalangan bekas pelajarnya tidak menafikan kengkangan ini disebabkan faktor kerjaya guru pada hari ini yang dibebani pelbagai tugas yang bukan sahaja melibatkan soal pelajar malahan komitmen kepada sekolah.

“Cikgu sekarang memang banyak berbeza dengan cikgu dulu. Mereka sekarang lebih sibuk dengan pelbagai tugas, perlu menghadiri kursus dan lain-lain lagi. Meskipun demikian, itu bukan alasannya untuk mereka mengabaikan tanggungjawab mereka mewujudkan suasana pembelajaran lebih menarik dan ceria di dalam kelas.

Mereka perlu mencuri sedikit ruang dan kreatif untuk mengadakan aktiviti yang bukan sahaja mampu menarik perhatian pelajar tetapi turut menggalakkan mereka berinteraksi. Berlakon, menyanyi dan bercerita adalah antara kaedah yang boleh digunakan malah ia secara tidak langsung mencungkil bakat terpendam yang ada oleh setiap pelajar.

No comments: