Thursday, January 3, 2008

"Terharu dengan penghargaan ibu bapa pelajar" Haslina


Sewaktu dia baru berusia empat tahun, Haslina Sainal sering dibawa ibu yang merupakan seorang guru ke sekolah tempatnya mengajar. Dengan keletahnya yang lincah dan mesra dengan sesiapa sahaja menjadikan Haslina sering menjadi ‘rebutan’ anak murid ibunya yang mengusungnya ke hulu ke hilir mengelilingi kawasan sekolah.
‘Pendedahan’ awal ibunya ini, menjadi asas berputiknya minat beliau untuk bergelar seorang pendidik. Melanjutkan pelajaran dalam Sarjana Muda Pendidikan Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua Dengan Kepujian (TESL) selama enam tahun, menjadi bukti kepada cita-citanya itu.

Bukan itu sahaja, anak kedua dari enam bersaudara ini secara jujurnya menganggap bidang perguruan adalah suatu kerjaya sangat mulia yang bukan sahaja berperanan membentuk generasi berilmu dan berwawasan, bahkan memastikan mereka punyai berkeperibadian tinggi dan berakhlak mulia.

Menyemai bakti selama sembilan tahun sebagai guru Bahasa Inggeris, Haslina bukan sahaja memenuhi impiannya tersendiri, malah sekali gus turut menunaikan hasrat ibu dan bapanya pasangan guru yang kepingin salah seorang daripada enam anak mereka menjejak langkah mereka sebagai pendidik.

“Mak dan ayah adalah guru. Justeru, jika boleh mereka mahu salah seorang dari kami jadi guru seperti mereka. Abang sudah bergelar jurutera, manakala adik pula doktor. Saya pula yang mengikut jejak langkah mereka, lagipun minat memang sudah tertanam sejak kecil lagi,” katanya yang begitu meminati subjek Bahasa Inggeris sejak di bangku sekolah lagi.
Hampir sedekad penglibatannya dalam dunia pendidikan, penerima Anugerah Khidmat Cemerlang pada 2004 ini, pernah menabur bakti di Sekolah Menengah Kebangsaan Parit Bunga, Muar, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan TTDI Jaya, Shah Alam.

TERHARU
Haslina yang baru enam bulan bertugas sebagai Pegawai Dokumentasi, Unit Kualiti dan Dokumentasi di Pejabat Pelajaran Daerah Petaling mengakui dalam tempoh itu banyak pengalaman yang ditempuhi bersama pelajar yang sangat dikasihinya. Tidak kiralah sama ada pahit mahupun manis, baginya setiap saat bersama mereka adalah nostalgia berharga dalam hidupnya.

Antaranya, beliau rasa terharu tatkala menerima ucapan terima kasih daripada ibu bapa pelajarnya. Malah ada di antaranya sanggup datang ke sekolah untuk bertemu sendiri dengannya bagi menyampaikan penghargaan mereka.

“Saya masih ingat bagaimana ibu kepada salah seorang pelajar datang menemui saya. Katanya, dia teringin berjumpa dengan saya memandangkan anaknya sering kali menceritakan mengenai saya, apa yang diajar dan seumpamanya dengan penuh semangat sebaik pulang daripada sekolah. Ia membuatkan saya benar-benar terharu, sukar digambarkan perasaan itu,” katanya yang menggunakan elemen ceria dan menghiburkan dalam pengajarannya di dalam kelas.
Walaupun demikian, sebagai guru, beliau tidak pernah mengharapkan apa-apa ‘balasan’ mahupun kata-kata pujian baik di kalangan anak didiknya mahupun penjaga. Baginya, menjadi prioriti dan tanggungjawab setiap guru mencurahkan ilmu dan pengetahuan kepada pelajar-pelajarnya dengan hati yang jujur dan ikhlas.

Lagipun, tiada apa-apa yang diharapkan oleh seorang guru terhadap pelajarnya melainkan memanfaatkan sepenuhnya ilmu yang diberi dan berjaya menjadi insan berilmu dan berakhlak selain berbakti kepada ibu bapa, bangsa dan negara.
BAHASA INGGERIS
Mengulas mengenai prinsip pengajaran dan pembelajaran yang digunakan, selaku guru Bahasa Inggeris, Haslina memastikan pelajar-pelajar menggunakan sepenuhnya bahasa tersebut itu tidak kira semasa mengajar di dalam kelas mahupun yang ingin berurusan dengannya. Bagi menarik minat dan perhatian mereka menyertai sesi pengajaran subjek tersebut, beliau yang dipanggil Madam Lina oleh pelajarnya menggunakan pendekatan suasana lebih ceria dan menghiburkan.

Untungnya, beliau menjadi guru yang bertanggungjawab menguruskan bilik tayangan sekolah memanfaatkan ruang tersebut untuk menjadikan pembelajaran dalam kelas lebih menarik misalnya menggunakan alat bantu mengajar seperti LCD, radio dan sebagainya. Selain itu, beliau kerap mengadakan aktiviti menyanyi dan berlakon di hadapan kelas bertujuan memahirkan mereka bertutur Bahasa Inggeris.

Ini berdasarkan pemerhatian beliau yang mendapati penggunaan bahasa tersebut dalam bentuk penulisan adalah jauh lebih baik berbanding ketika mereka berkomunikasi. Ia jelas menunjukkan tahap interaksi mereka menggunakan bahasa kedua itu dalam sehari-hari amat rendah.

“Sebenarnya mereka mampu berbahasa Inggeris dengan baik seperti mana mereka menulis, sekiranya selalu praktis berkomunikasi bukan sahaja bersama guru tetapi juga rakan-rakan sebaya. Lantaran itu dalam kelas, saya pastikan mereka berinteraksi menggunakan Bahasa Inggeris sepenuhnya tidak kiralah sama ada penggunaan ayat betul ataupun salah. Sekurang kurangnya mereka ada inisiatif mencuba,” jelasnya.
KENA DENDA
Lucu katanya, ketika ada pelajar masuk ke kelasnya untuk membuat pengumuman di hadapan kelas, terpaksa keluar semula untuk ‘menterjemahkan’ terlebih dahulu ayat Bahasa Melayu kepada Bahasa Inggeris.

“Jika mereka berbahasa Melayu dengan saya, saya akan balas, “I’m sorry I can’t understand you.” Apa lagi, mereka lari keluar dan mula menyusun ayat kepada Bahasa Inggeris. Lucu pula melihat mulut mereka terkumat-kamit mengingati ayat terjemahan itu sebelum masuk semula ke kelas. Bukan itu sahaja, untuk memastikan ‘keberkesanan’ teknik ini, beliau juga mengenakan denda kepada pelajarnya yang berbahasa Melayu di dalam kelasnya.

“Saya kenakan denda sebanyak 10 sen kepada mereka yang menggunakan bahasa Melayu dalam kelas saya, walaupun hanya untuk satu perkataan. Hasil duit yang dikumpulkan itu digunakan pula untuk kegunaan kelas. Selain itu, pengadu yang memberitahu ada pelajar lain menggunakan bahasa tersebut pula akan diberikan habuan berupa coklat atas ‘keprihatinan’ mereka itu. Memang kena berkorban sikit keluarkan duit sendiri untuk membeli hadiah untuk mereka, tetapi bagi saya ia amat berbaloi. Secara tidak langsung mampu mempertingkatkan keupayaan mereka bertutur dalam bahasa tersebut dengan lebih baik,” katanya di hujung perbualan petang itu.

Tip Pengajaran Haslina:
· Sentiasa mengamalkan doa setiap hari sebelum melangkah masuk ke sekolah dan berniat untuk menyampaikan ilmu yang terbaik buat pelajar dan agar mereka mudah menerimanya.
· Tidak mudah berputus asa dengan cabaran yang dihadapi, kerana pasti sebaliknya tersimpan 1001 hikmah.
· Tidak terlalu bergantung sepenuhnya kaedah pengajaran melalui kaedah ‘talk and chalk’ (cakap dan menulis di papan hitam) sebaliknya
· Membanyakkan aktiviti interaksi dengan menggalakkan pelajar bercakap dan meluahkan pendapat masing-masing.
· Ikhlas berkorban wang dan tenaga demi menarik minat dan perhatian pelajar terhadap pembelajaran dan pengajaran di dalam kelas.

No comments: